mandag den 10. november 2014

Pølsehorn med groft durum

Dejlige lune pølsehorn på en råkold november mandag - ja tak!!!


Pølsehorn er noget nær det bedste jeg kan servere for Filippa når hun kommer hjem fra skole. Jeg bager dem tit, for det er bare så lækkert at have en pose af dem i fryseren, som vi bare kan tage op, når den lille sult melder sig. Derudover er det også super nemt, når vi pludselig laver en spontan skovtur i weekenden og vil have madpakke med.  Så slipper vi for at stå og smøre en frygtelig masse madpakker, men kan i stedet hive en pose op af fryseren, lune dem lidt i mikroovnen, og smide dem om bag i cykeltraileren, sammen med lidt frugt og grønt. Det er da nemt.

Denne opskrift er inspireret af Christine på valdemarsro.dk. Jeg har brugt durummel o.lign. i stedet for hendes variant, og jeg synes de blev super lækre. Jeg kender i hvert fald en lille størrelse som bliver lykkelig når hun åbner sin madpakke i morgen J Der er ingen tvivl om at de er allerbedst i dag, hvor de er lune og nybagte, men med en tur i fryseren, så er de altså også lækre i morgen i madpakken.


1 æg

20 g. gær

1 dl. Mælk

¾ dl. Olivenolie

1 dl. Yoghurt naturel

1 tsk. Salt

1 tsk. Sukker

125 g. groft durum mel

325 g. fin durum mel/ hvedemel

8 gode pølser (fx wiener pølserne fra Gøl, med 80 % kød)

Gær opløses i mælken.  Hæld derefter alle de våde ingredienser i, plus salt og sukker. Har du ikke yoghurt naturel, kan andre mælkeprodukter, inkl. Mælk også bruges.  Tilsæt til sidst melet og tænd for røremaskinen (eller mullerne…) og ælt dejen i godt 10 min. Den må helst ikke være klistret, for så er det bare ikke til at rulle ud efterfølgende. (har prøvet) Lad dejen hæve i 3 timer på køkkenbordet.

Del dejen i 3 kugler, og rul hver kugle ud til en cirkel. Skær 8 trekanter ud af hver kugle, så der i alt bliver 24 små pølsehorn. Læg en pølse på den bredeste del af trekanten, og fold siderne ind omkring pølsen, inden du triller den fra den brede side mod den spidse.  Håber det giver mening, ellers skriv lige J

Efterhæve i 30 min. Pensl dem med mælk eller æg, og sæt dem i ovnen på knap 200 g. i ca. 10 min.


TIP! Du kan sagtens putte drys på dem med forskellige frø eller kerner. Det vil blot sparke endnu mere gang i sundheden. Flere børn, inkl. min egen, bryder sig ikke om synlige kerner, så derfor har jeg ikke tilføjet det.

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar