torsdag den 6. november 2014

Farmors æblekage




Når det nu skal være rigtig efterårs weekend hygge med ungerne, så er denne æblekage altså lige i skabet, hvis jeg selv skal sige det. Opskriften stammer fra min afdøde farmor. Hendes opskriftsbog er gemt og den er rigtig gammel. Hvor er det bare skægt at gå i gemmerne og finde den slags ting fra ens bedsteforældre, og se hvilke madtraditioner de havde dengang. Denne her kan jeg tydeligt huske blev serveret søndag eftermiddag, om efteråret.  Da jeg lavede den igen, kom minderne tilbage om dengang. Kaffestellet her, som den tit blev serveret på, duften i stuen og snakken omkring kaffebordet. Åh, de kære minder J

Men inden jeg får gravet mig for dybt ned i minderne, så må jeg hellere få serveret opskriften for jer. Den er lidt på slump, for min farmor skrev ikke mængderne ned. Jeg plejer at skrælle en masse æbler og lave æblegrød af dem.


Æblegrød

Æbler
50 g. sukker
3 tsk. vaniljesukker
1 pose makroner
Solbærsyltetøj
1/4 l. fløde
Et glas ribsgelé

Fyld en mellem stor gryde op med skrællede æbler, skåret i både. Fyld bunden i gryden med vand, og lad æblerne stå og simre på medium varme. Rør engang imellem og tilsæt evt. mere vand, hvis det koger ud eller hvis æblerne er for melede. Det skal simre i et kvarter til tyve min. tid. Tilsæt sukker og vaniljesukker. Smag til undervejs og put mere i, hvis du bedre kan lide det lidt sødere. Pisk det godt og lad det afkøle helt.

Knus makronerne og fordel æblegrød og makroner skiftesvis i en skål. Afslut med et lag solbærsyltetøj, flødeskum og til sidst lidt ribsgelé i små klatter på toppen.

TIP!!
Hvis du ikke ønsker at lave det som en kage, men vil have den sundere version, så nøjes med æblegrøden i sig selv. Den smager pragtfuld – evt. med lidt mælk på, og er en lækkerbisken for børnene når de kommer træt hjem fra skole, og har brug for at få fyldt energidepoterne op. Du kan sagtens give dit barn æblegrød med i madpakken. Læg den blot i en lille bøtte for sig, og læg en ske og en serviet ved. Så er det et glimrende mellemmåltid, eller en lille hygge dessert efter frokosten. Den kan evt. toppes med en klat skyr eller hakkede nødder.

 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar