fredag den 21. november 2014

Hvad gør vi når vores børn nægter at spise fuldkorn?


Jeg fik en udfordring af en god veninde forleden dag: ”Kan du ikke finde på noget til børn, som nægter at spise fuldkorn?” Jeg måtte en tur i tænkeboksen, og fandt frem til flere forskellige ting, som I vil blive præsenteret for senere. Men ét af dem, er et brød, som minder meget om almindeligt hvedemel, og som hedder ”hvid hvede.”

Det geniale ved denne meltype, er at det både ligner og smager lidt som almindelig hvedemel, men da alle kim og skaldele er bevarede, er dette mel under betegnelsen fuldkornsmel. Det har både nøglehulsmærket og fuldkornsmærket. Det mætter meget mere. Så du kan faktisk sagtens udskifte det almindelige hvedemel med ½ hvid hvede, som her i opskriften. Gør det også gerne ved kanelsnegle og andet bagværk. Det bliver det bestemt ikke ringere af.

 


Som forældre ønsker vi det allerbedste for vores børn. Hvis de nu bare kunne spise en masse grøntsager, fuldkornspasta og grove brødtyper, müsli og alt det andet gode. Men børn er bare ikke altid så villige til at spise det vi ved er sundest for dem. Jeg er absolut ikke tilhænger af at man snyder børn, og det mener jeg heller ikke man gør ved dette brød. Det handler om at tage udgangspunkt i det barnet er vant til, og så stille og roligt vænne dem til de grovere udgaver. Hvis jeg ville servere et groft brød fyldt med synlige kerner, for et barn som er vant til at få hvidt brød, ville jeg være sparket tilbage til start, og den ville aldrig blive accepteret.


Derfor forsøgte jeg mig ud i dette brød, som jeg varmt kan anbefale til alle, men især til jer der kæmper for at få jeres børn til at spise noget mere sundt, og noget mere fuldkorn. Det er altså noget nemmere at få dem til at spise noget genkendeligt, end at kaste sig ud i store vilde nye projekter. De er som regel dømt til at mislykkes. Jeg ved at vi er mange der kæmper dagligt, så derfor vil jeg mægtig gerne høre fra jer, og vide hvad I gør for at få jeres børn til at spise sundere.


Opskrift:

6 dl. Vand

2 -3 spsk. olie

20 g. gær

2 tsk. Salt

1 æg

600 g. hvid hvedemel

400 g. hvedemel

Opløs gæren i vandet, og tilsæt olie, salt og æg. Til sidst kommes melet i. Ælt den gerne på røremaskine i 10 min. Lad den hvile/hæve i 2-3, gerne 4 timer hvis du har tid. Hæld dejen ud på et meldrysset bord, del den i to, og form to lige store brød. De lægges på en bradepande med bagepapir på, og efterhæver i ½ time.

Bages på 225 grader i ca. 20 min.

Brødet er fantastisk som nybagt og med iskoldt smør på… Perfekt efter en lang skoledag, hvor man bare trænger til at komme hjem og få ladet batterierne op.

 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar