tirsdag den 18. november 2014

November suppe


Denne suppe fik vi i aftes, da mine svigerforældre var her. Den var et kæmpe hit for de voksne… Filippa er ikke en ”suppe-spiser,” men vi andre nyder en god hjemmelavet suppe efter en råkold november dag.

Det mest fantastiske ved denne suppe er, at du jo egentlig bare kan bruge de grøntsager og krydderier du lige har hjemme, eller vælge dem ud du bedst kan lide, og så sammensætte suppen som du selv vil. Kartoflerne gør den cremet, så det synes jeg er en god grund substans.

Jeg synes personligt at selleri er noget nær verdens værste grøntsag. Men når den kommer i en suppe som her, så giver den lige præcis suppen den karakter som jeg så godt kan lide. Suppen får det bedste frem i grøntsagen, og så får jeg samtidig alle de fantastiske vitaminer den indeholder. Selleri er super sundt. Den er især rig på K-vitamin, B6 og C-vitamin. Så det er en god sag at få på middagsbordet.


10 kartofler

¼ knoldselleri

3 store gulerødder

1 hokaido græskar

2 porrer

5 hele hvidløg rives

1 stump revet ingefær

Spidskommen efter smag

1-2 spsk. salt

¼ l. mælk

Kartofler, gulerødder, og knoldselleri skrælles og skæres i små tern. Græskarret skylles grundigt, udhules og skæres i små tern. Behold endelig skrællen på. Hæld det hele i en stor gryde og dæk det med vand. Det skal koge i godt 20 min. Efter ca. 15 min. kogning, tilsætter du porrer skåret i små tern, revet ingefær, hvidløg og krydderier. Lad den koge godt 5 min mere. Mærk efter med en gaffel om grøntsagerne er møre nok til at blive blendet. Er de det, så tag stavblenderen frem, sluk for komfuret og blend hele balladen. Når det er blevet helt fint (der vil altid være klumper imellem, det kan sies væk hvis man ikke bryder sig om det), tilsætter du mælken og rører forsigtigt rundt.

Servér med en klat creme fraiche/græsk yoghurt på toppen og et godt brød eller fuldkornspasta til.

TIP! Bliver der noget tilovers, så find de mindre bøtter frem og frys suppen ned i mindre portioner. På den måde har du altid en nem og sund frokost/madpakke til jobbet. J

 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar