onsdag den 26. november 2014

Brød med groft spelt


Disse brød smager bare godt når de stadig er lune. Skorpen bliver sprød udenpå og krummen let indeni. Jeg er meget glad for at sætte tænderne i et lækkert franskbrød med groft mel.  Disse brød har jeg bagt til på søndag, hvor vi får gæster. Min bonusdatter Maja bliver 16, og det skal da fejres. Vi har inviteret familien til frokost, og dér hører disse under.


Hvis du laver dem ”bare” til jeres familie, så kan du sagtens dele dem halvt igennem, inden du putter dem i fryseren. På den måde kan du tage lidt op af gangen, og stadig have frisk brød at byde på. Har du ikke groft speltmel, så brug blot noget andet fuldkorns mel.

450 g. groft speltmel

550 g. hvedemel

5 dl. Vand

20 g. gær

2 dl. A-38

1 spsk. honning

½ dl. Rapsolie

2 tsk. Salt

1 æg

Opløs gæren i vandet. Hæld derefter resten af de våde ingredienser i, sammen med saltet. Til sidst tilsætter du melet, og ælter dejen i 10 min. Gerne på en røremaskine, hvis du har én, ellers må du bruge mullerne.

Dejen skal hvile i 3-4 timer.
Hæld dejen ud på et meldrysset bord, og del dejen i to. Undlad at arbejde for meget med dejen, da luftboblerne så går ud af den. Form dem forsigtigt til to lige store brød, og læg dem på en bradepande med bagepapir. Læg et viskestykke over dem, og lad dem efterhæve i ca. 1 time. Pensl dem med mælk. Jeg har drysset sesamfrø på det ene franskbrød og speltflager på det andet. Men har du solsikkekerner, hørfrø eller græskarkerner, så brug endelig dem.

Bag brødene ved 225 grader i ca. 25 min.

TIP! De er også gode at have med som et lille formiddags, eller eftermiddags brød i madpakken evt. med pålæg, eller ost på + en mandarin ved siden af.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar