mandag den 28. april 2014

Varme hveder til Bededag


Jeg kan rigtig godt lide at markere højtiderne i madpakken. Børnene må gerne kunne følge med i de forskellige traditioner vi har på forskellige tider af året, og ikke kun til jul og påske. Nu er det snart ved at være Store Bededag, og traditionen tro skal der jo bages varme hveder. Jeg ved godt at det er lige tidligt nok, men jeg synes alligevel at jeg vil dele denne opskrift med jer nu, på de varme hveder vi plejer at få. Så kan I også nå at planlægge hvornår de skal bages, og nå at handle ind til det :) Opskriften stammer fra én af mine gode kolleger, og den virker bare.


500 g. hvedemel

1 tsk. Kardemomme

50 g. smør

½ tsk. Salt

1 spsk. sukker

2 dl. Lunken mælk

20 g. gær

2 sammenpiskede æg

Æg til pensling

Skær smørret i mindre stykker og smuldr det i melet, tilsæt kardemomme, salt og sukker. Opløs gæren i lunken mælk. Hæld mælk og æg i melblandingen og ælt dejen godt sammen. Lad dejen hæve et lunt sted i ca. 1½ time. Tag dejen ud på et meldrysset bord og ælt den godt igennem. Del dejen i 15 stykker og tril dem til boller. Læg bollerne tæt sammen i en bradepande med bagepapir i. Giv dem ½ times ekstra hævetid med et klæde henover. Pensl bollerne med æg og bag dem midt i ovnen ved 185 grader i ca. 20 min.

De smager fantastisk som nybagte, med iskoldt smør på ;) Uhm…

De kan sagtens komme med i madpakken, som et hyggeligt indslag torsdag før Store Bededag. Smør dem med smør, og læg mellemlægspapir imellem dem, så er det en lækker dessert, eller en formiddags/eftermiddags bolle J

Rigtig god bededag!

 

2 kommentarer:

  1. De lyder dejlig..Nået desværre ikke at bage dem til i dag!

    SvarSlet
  2. Tak Laura. De smager også rigtig dejligt. (det behøver heldigvis ikke at være store Bededag, for at man kan bage dem... :) ) Knus

    SvarSlet