onsdag den 30. april 2014

Pandekager


Jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke kan tænke på noget der er så mundvands drivende, som pandekager. Jeg elsker pandekager. De er så enkle, men smager fuldstændig fantastisk. Jeg føler at jeg forkæler mig selv, min familie og venner til fx brunch, når jeg disker op med pandekager. Det er altid den samme summen der lyder fra gæsterne: Uhm hvor lækkert med pandekager.

Når ungerne har været ude at kælke, og kommer godt forfrosne ind, bliver de fuldstændig salige ved mødet med duften af nybagte pandekager. Der er bare intet der kan få smilet mere frem, end denne duft. Pandekager har den helt enestående evne, at kunne samle generationer. Alle elsker pandekager, store som små. Alder har ingen betydning. Man bliver ganske enkelt barn igen, når duft og smagsløg forenes.

200 g. mel

1 tsk. Sukker

¼ tsk. Salt

½ tsk. Kardemomme

3 æg

4 dl. Mælk

1½ tsk. vaniljesukker

 

Til bagning: Den bornholmske rapsolie

Bland først de tørre ingredienser sammen, tilsæt æg og en lille smule mælk, mens der piskes kraftigt. Pisk indtil der ikke er klumper i. Tilsæt derefter mælken lidt af gangen, mens der piskes.

Varm en pande op og hæld en lille smule olie på panden. Hæld et tyndt lag dej på og fordel dejen på hele panden. Efter første pandekage, skrues lidt ned.

Pist! Skulle der (mod forventning) blive en pandekage til overs, er det en glimrende overraskelse i den søde ende, til madpakken.

   

Ingen kommentarer:

Send en kommentar