søndag den 27. april 2014

Skinkefingre



Filippa er ret vild med skinke og ost. Det er altså også to rigtig klædelige ingredienser, hvis du spørger mig. Børnene elsker dem, og så længe der er disse to ting i bolle-dejen, kan jeg servere næsten hvad som helst for hende. Hvilket ikke siger så lidt, eftersom hun ikke spiser hvad som helst


Disse boller er ret sjove. De er aflange, og minder lidt om fingre, derfor har vi givet dem det fjollede navn






125 g. hvedemel


100 g. sigtet rugmel


15 g. gær


1 tsk. salt


2 spsk. olivenolie


1½ dl. vand


100 g. skinke i strimler


50 g. ost i strimler (kan udelades)





Opløs gæren i vandet/mælken, og tilsæt salt, grahamsmelet, det bløde smør, ost, skinke og halvdelen af hvedemelet. Ælt det gerne i 5 min. på middelhastighed på røremaskinen. (Har du ikke sådan én, kan det også sagtens gøres i hånden.)Tilføj derefter resten af hvedemelet lidt af gangen, stop når dejen har fået nok. Den skal være fugtig, men ikke vildt klistret og heller ikke for tør. Fortsæt med at køre maskinen på middelhastighed i 10-15 min mere. Lad dejen hæve i 2-4 timer.


Hæld dejen forsigtig ud på et meldrysset bord, og form dejen til 14 aflange, tykke fingre og læg dem på en bageplade med bagepapir.


 

Bages i ca. 10 min. på 225 grader.

 







De smager rigtig godt sammen med pastasalat, eller bare som gnavebrød til en banan.


 

3 kommentarer:

  1. Dem kunne jeg tænke mig at lave!!

    SvarSlet
  2. Tak Henrik og Laura. De smager altså også rigtig godt. Hvis man vil gøre dem ekstra sjove, eller give børnene et lille "uf" når de åbner madpakken, så kan man jo sætte en mandel på som negl ;) Jeg skal bage dem én af dagene, og lægger billede på derefter. Knus til jer

    SvarSlet