onsdag den 10. december 2014

Lucia boller


Disse boller er rigtig hyggelige, og er sjove at have med til børnehavens/skolens luciadag. Nu er det godt nok først lucia dag d. 13/12, men jeg synes I skal have opskriften nu, så I har lidt tid til at få købt ind til den. Og så er de bare for gode til kun at spise dem den dag.


Men hvem er Lucia egentlig, og hvad er historien bag? Det er faktisk en meget makaber historie, om en pige som bliver kristen, og som må så forfærdelig meget igennem som følge heraf. Hvis du går ind på kristendom.dk så står det rigtig godt fortalt, og man får en fornemmelse af hvorfor vi markerer denne dag.

Denne opskrift stammer fra Sif Orellanas jule e-bog, som kan downloades gratis. Kig ind på Saxo.com, og find den dér. Jeg har dog lavet lidt om på opskriften, så der kommer noget fuldkorn med, og knap så meget sukker, plus jeg har tilføjet et æg.

Opskrift:

50 g. smør

3 dl. Mælk

15 g. gær

1 æg

1 dl. Græsk yoghurt/yoghurt naturel

½ tsk. Gurkemeje (læs under ”TIP” hvad dette krydderi er)

2 tsk. Sukker

Et drys salt

100 g. groft speltmel

450 g. hvedemel

Rosiner til at pynte med

Smelt smørret. Opløs gæren i mælken, og hæld smør, æg, yoghurt, gurkemeje, sukker, og salt i. Til sidst kommer du melet i, og ælter rigtig godt – gerne i 10 min på mellem hastighed på røremaskinen. Du kan også sagtens ælte den i hånden, men bliv gerne ved i 10 min, da du derved ælter rigtig godt med luft ind i dejen. Læg fx dejen fredag aften, mens junior ser disney sjov, put den i køleskab, og så er dejen klar til lørdag morgen, hvor du kan få de lækreste lucia boller at starte dagen på. Dejen skal gerne hæve i 6 timer, og gerne natten over i køleskab.

Hæld dejen ud på et meldrysset bord, og skær 15-20 lige store stykker ud. Hvert stykke rulles til en pølse, som så trilles hver sin vej rundt, til de mødes på midten. Sæt en rosin i den runde ”cirkel,” som vist på billedet.


Jeg fik 10 boller ud af dejen, men der kan godt blive det dobbelte. Mine blev faktisk alt for store – de er sjovere for børnene, når de har en mindre størrelse. Derfor har jeg skrevet 15-20 stk.

Lad dem efterhæve i ½ time, og sæt dem derefter i en 225 grader forvarmet ovn i ca. 10 min.


 

TIP! Ifølge undersøgelser viser det sig at gurkemeje er et særligt sundt krydderi, der udover at give den smukke gule farve ligesom safran, også er betændelses hæmmende. Det har en smertelindrende effekt i forhold til gigt, og har en positiv effekt over for fx kræft. Så hvis du ikke allerede bruger dette fantastiske krydderi, så begynd endelig. Du skal endelig bruge rundhåndet af den til fx ris, pasta, i bagværk osv. Bare husk at gurkemejen lige skal svitses på panden, bages i brød eller koges med ris, for at det får den effekt.

Jeg vil ønske jer en rigtig god lucia dag på lørdag, og håber at jeres børn vil hygge sig med at gå lucia.

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar