mandag den 22. december 2014

Julemüsli


Er du god til at få sovet nok om natten? Vågner du frisk og udhvilet, og klar til at gå en ny dag i møde, med alle de glæder og udfordringer den bringer med sig? Jeg kunne forestille mig at du også har nogle dage, som er sværere end andre. Nogle gange er dynen bare så tung og varm, og næsten umulig at komme ud af, mens andre dage kan føles fantastisk, og man kan være tip top klar til alt, hvad dagen end måtte bringe. Lige i øjeblikket er det svært at komme op – mørket og ikke mindst regnen, ligger som en tung dyne over os. Vejret er så gråt og regnfuldt, og der skal gode argumenter til, for at man letter på dynen. Men det der kan få mig ud af dynens varme tag, er tanken om min morgenmad. Jeg ved godt at det lyder lidt skørt, men jeg elsker min morgenmad. Lige nu er det en god yoghurt med hjemmelavet müsli, der får mig ud af fjerene – med lidt juice og en god kop te, så er jeg klar til dagen J


Jeg havde lyst til at eksperimentere med den sædvanlige müsli, og gøre den mere julet. Det kom der denne opskrift ud af:

50 g. mandler

50 g. valnødder

50 g. hasselnødder

200 g. grovvalsede havregryn

50 g. solsikkekerner

tørrede dadler

tørrede abrikoser

tørrede tranebær

2 tsk. kanel

Mandler og nødder hakkes groft, og ristes på en varm pande sammen med grovvalsede havregryn.  Når det er varmet, hælder du det op i et fad, hvor det køler af. Imens hakker du de tørrede dadler, tørrede abrikoser, og tranebær i små tern, som blandes i den kolde müsli. Til sidst drysser du lidt kanel henover – i den mængde du ønsker. Jeg har skrevet 2 tsk., men tag det som vejledende. Du vælger naturligvis selv, hvor meget du vil have i. Det samme gælder for de tørrede frugter. Jeg har ikke skrevet mængde på, da det er meget individuelt, hvor meget man er til.


Rigtig god morgen – og nyd din dag. Den er helt frisk og uspoleret.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar