fredag den 5. december 2014

Dekorationer


Her får I en ærlig udmelding: Jeg har altid syntes at det var svært, det dér med dekorationer. Nogle gange føles det som om, at lige så snart man bliver mor, så følger der automatisk et ”Nu skal du kunne lave de fineste dekorationer til jul.” evne med hjem fra sygehuset. Og ærlig talt – den evne fik jeg ikke med hjem. Jeg er ikke mester i det, har aldrig rigtig syntes at det var sjovt, og gjort hvad jeg kunne for at springe over. I år er det gået op for mig, at jeg hele tiden har ligget under for det pres om at det gør man bare – det skal der til. Efter en erkendelse af at jeg rent faktisk kun har gjort det, fordi andre har forventet det, har jeg nu vendt det om i år, og tænkt meget over hvordan JEG gerne vil have vores hjem pyntet, hvordan kan jeg godt lide at det ser ud, skal der være dekorationer, og hvis – må man så godt købe dem, osv.

 Kalenderlyset har Filippa pyntet så fint

Pludselig forvandlede hele tilgangen til dekorationer sig. Jeg ville prøve hvad det ville sige, hvis jeg selv valgte hvad jeg havde lyst til. Det lyder måske banalt, og måske er jeg den eneste i hele verden der har det sådan, men det er der så ikke noget at gøre ved. Jeg havde lyst til at dele det med jer, og vil mægtig gerne høre hvordan I har det med at pynte op med dekorationer hjemme ved jer. Så skriv endelig

Lidt julekysseri må der til <3

Jeg valgte at søge inspiration på nettet, finde en masse billeder, og se hvad jeg kunne lide og ikke kunne lide. Derefter gik jeg i blomsterbutikker, og så hvad de havde. Det blev en enorm inspirationskilde for mig. Jeg kunne mærke at lysten kom buldrende, og jeg havde faktisk lyst til selv at gå i gang. I år skulle det være hvidt.

Jeg fik købt denne dekoration, simpelthen fordi jeg ikke kunne stå for den. Jeg elsker hyacinter, og duften af dem får mig virkelig i julestemning. Fadet/skålen var bare bedårende, og da jeg er ret vild med glas ting, skulle den bare med hjem.


Det bedste var at jeg også fandt fadet/skålen en anelse større, hvor der lå en fin adventskrans på. Jeg købte begge skåle, og valgte så at lave vores adventskrans selv. Vi bor på landet, og har derfor nem adgang til halm, derfor bandt jeg den helt fra bunden af, og det var faktisk super hyggeligt. Vi havde fået gran af mine forældre, som selv sælger juletræer, så det var ret nemt. Nede i én af blomsterbutikkerne havde jeg set at de havde leget lidt med placeringen af lysene i adventskransen. Det synes jeg var lidt sjovt og anderledes, så det ville jeg også prøve. Jeg fandt nogle kunstige roser, som jeg klippede bladene af på, og satte dem i kransen. Glimmer bladene er fra blomsterhandleren til en femmer. 


Jeg synes de laver så mange fine kunstige blomster efterhånden, og disse hvide roser klippede jeg hovedet af, og lagde i min osteklokke.

  

Min sammenplantning fik Filippa lov til at pynte. Det blev egentlig helt hyggeligt med lidt jul blandt helt almindelige blomster.

The bottom line er: Det behøver ikke at være så besværligt at lave dekorationer. Jeg er kommet over/igennem min ”præstationsangst” over det, og er begyndt at lave det, som jeg gerne vil have det. Det letter gevaldigt.

Jeg håber at I også er blevet inspireret til at kaste jer ud i dekorationernes verden. Og hvis I ikke har lyst – så køb jer fra det, eller lad være. Du alene bestemmer hvordan du ønsker at bruge din tid her op til jul. Det skal i hvert fald ikke være på noget du alligevel synes er ligegyldigt – og slet ikke fordi andre forventer det.

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar