onsdag den 3. december 2014

Juletræs pizza


Her til 3. december vil jeg dele vores opskrift på en helt almindelig hverdagspizza, som vi har tryllet om til et juletræ. Jeg vil dog skynde mig at sige, at jeg gjorde den fejl, at jeg formede juletræet af pizzadejen før jeg puttede den i ovnen – derfor har dejen trukket sig sammen, og er ikke blevet så skarp i kanterne som den kunne have været. Næste gang vil jeg bage en bradepande pizza, for så at skære den ud når den er helt færdig – så bliver resultatet meget tydeligere og bedre.

Men børnene kunne lide den. De syntes det var ”mega skægt” at den var formet som et juletræ, og de spiste rigtig meget J

 


Opskriften har jeg givet før her på bloggen, men nu får I den lige igen:

5 dl. Lunkent vand

15 g. gær

1 tsk. Salt

2 spsk. olivenolie

50 g. groft durum mel

400 g. alm. durum mel

Ca. 350-450 g. hvedemel

Gæren opløses i det lunkne vand, og der tilsættes salt og olie. Melet blandes og tilsættes lidt efter lidt. Dejen æltes gerne i 10 min. På røremaskinen. Den skal være våd, men ikke klistret. Herefter skal dejen hæve i ca. 1 time, og så er den klar til brug.

 

Opskriften svarer ca. til 2 bradepander, eller til en hel del små mini-pizzaer.

Bred dejen ud på en smurt bageplade, og få den godt ud i hjørnerne. Den behøver ikke at gå op af kanten – så bliver den for ”brød-agtig.” Put dit yndlingsfyld på, og bag den i ovnen i ca. 15 min. på 230 grader. Hold øje med den, for tiden kan være mindre til den ovn du bruger.

Når den kommer ud af ovnen, så lad den afkøle lidt inden du skærer den ud som et juletræ.

TIP! Ønsker du en grovere variant af dejen, så tilsætter du mere groft durum, og slækker tilsvarende på hvedemelet.

 

 


TIP! Du kan evt. skære små stykker pølse, og bruge dem som julekugler, eller lade skinkestrimlerne være glimmertråde, som slynger sig om træet J Kun fantasien begrænser. Lad børnene være med, og lad dem pynte med

Ingen kommentarer:

Send en kommentar