onsdag den 3. december 2014

Chokolade boller


Disse chokoladeboller sender mine tanker tilbage til min barndoms kælketure, og til mors køkken, hvor der duftede af varm kakao og nybagte boller. Jeg kan tydeligt huske hvor forfrosne vi var efter nogle timer i sneen. Tæerne var iskolde, og da vi havde fået vores våde tøj af, satte vi os på gulvet i køkkenet og varmede tæerne oppe på radiatoren. Nøj, det gjorde godt.


Jeg tror at vi er mange der har den slags minder fra vores barndoms vinter, som vi også forbinder lidt med juletiden. Det er skønt at komme ind og få varmet de kolde kinder med lune boller og kakao.


Jeg har valgt at blande disse to ingredienser sammen – så der er kakao og boller i én og samme dej. (Derfor kan man altså godt drikke varm kakao til bollerne alligevel J ) Derudover har jeg tilføjet både rugmel og mørk chokolade til dejen, så det bliver en lidt grovere udgave, men absolut ikke mindre lækker. Filippa er i hvert fald ret vild med dem.

Opskrift:

3½ dl. Kakaomælk (fx Mathilde kakaomælk)

20 g. gær

1 æg

100 g. hakket mørk chokolade

3 spsk. rapsolie

1 tsk. salt

250 g. rugmel

300 g. hvedemel

Opløs gæren i kakaomælken, og tilsæt de våde ingredienser + chokolade og salt. Til sidst kommes melet i, og du starter røremaskinen – eller mullerne – og ælter det hele godt sammen. Ælt gerne i 10 min. Det bliver dejen rigtig smidig af. Herefter skal den hæve i 2½ time.

Rul dejen ud til en pølse på et meldrysset bord, og skær 12 lige store stykker, som trilles til boller. Hvis du ønsker mindre boller, så skær blot nogle mindre stykker.

Efterhæves i ½ time, og bages på 225 grader i ca. 10-12 min.

Bunden af bollen skal lyde hul, når du banker på den – så er den færdig.

 


De gør sig rigtig godt med iskoldt smør på til en kop te, eller varm kakao. Da der er fuldkornsmel i, synes jeg sagtens at du kan give dit barn en bolle med til eftermiddags madpakken, eller når junior kommer hjem fra skole. Den giver mæthed på den gode måde, og stiller samtidig lækkersulten.

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar