lørdag den 10. januar 2015

Pizza for den travle


Forleden dag købte jeg en pose pizzamel, velvidende at det udelukkende består af hvedemel, og intet fuldkorn. Jeg køber kun meget sjældent disse færdige poser, men nu var den på tilbud, og overskuddet kunne ligge på et meget lavt punkt den dag. Derfor besluttede jeg mig for at hoppe over hvor gæret var lavest den dag. Ønsker du en mere grov variant, så tilføjer du blot noget fuldkornsmel (grahams, groft spelt el. lign. og fjerner tilsvarende pizzamel) Opskriften er simpel, og den passer godt til en travl hverdag, da dejen ikke skal hæve så længe.


Opskriften står på pakken, som hedder Amo pizzamel

Svarer til 2 runde pizzaer (til 2-3 personer)

300 g. Amo Pizzamel

20 g. gær

2 dl. Lunkent vand

1 spsk. olie

1 tsk. Salt

Opløs gæren i vandet, og tilsæt de andre ingredienser. Giv den en ordentlig tur med røremaskinen i 5 min, eller i hånden, hvor du får banket den godt sammen. Lad den hæve i 30 min. på et lunt sted.

Tænd ovnen på 250 grader (ikke varmluft)

Del dejen i to, og rul den ene klump dej tyndt ud, på et meldrysset bord så den bliver ca. 35 cm i diameter. Læg dejen på en bageplade med bagepapir, og put dit yndlings topping på. Her har jeg gjort den helt simpel – med ketchup i bunden, skinkestrimler og mozarella ost. Sådan som børnene bedst kan lide det. Filippa vil ikke have ketchup på, eller tomatsauce, så det bliver bare til skinke og ost. Så kan vi altid supplere med en masse grønt ved siden af.

  


Jeg kan godt lide at der kommer lidt mere grønt på min pizza, men det er nok de færreste børn der synes at ruccola er et hit – det er vist mere en voksen ting J Men det kommer først på efter at den er bagt og kølet lidt af.

Pizzaen bages i 20 min. på 250 grader.

Tip! Lav evt. en dobbeltportion, så der er til madpakken dagen efter – så er den også reddet. Jeg er vild med at bruge aftensmads rester til madpakkerne, det gør altså mit job i køkkenet så meget nemmere – og så smager det bare skønt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar