onsdag den 21. januar 2015

Æbleboller


Jeg fandt et par slatne æbler i frugtskålen, og tænkte at de måtte da kunne bruges i en bolledej. De blev faktisk ret gode – æblesmagen er ikke så fremtræden som jeg troede den ville være, men æblerne gør dejen lækker og fugtig. Den er super god som en eftermiddagsbolle, når børnene kommer træt hjem fra skole/institution. Den giver god energi, og spiser man den lun, smager den rigtig godt med iskoldt smør på, eller lidt ost og syltetøj - eller bare som den er med en banan til.


I opskriften har jeg puttet 160 g. hvid hvede i. Det lyder måske som en underlig mængde, men det var simpelthen den slat jeg havde tilbage i skabet. Ind imellem skal resterne bruges – og det blev de i denne opskrift. Så gå på opdagelse i dit køkkenskab, og find rester af melposer frem, så kan du også få brugt dem. Bare husk at den samlede mængde mel skal være ca. 650 g. Prøv dig frem.
Til 16 boller

2 dl. Koldt vand

15 g. gær

2½ dl. Æblejuice

150 g. græsk yoghurt

2 spsk. Rapsolie

1-1½ tsk. Salt

2 revede æbler med skræl

160 g. hvid hvedemel

200 g. grahamsmel

300 g. hvedemel

Opløs gæren i vandet, og kom alle de våde ingredienser i, inkl. de revede æbler. Tilsæt til sidst de forskellige meltyper, og gik den gas i røremaskinen, eller med mullerne. Den skal æltes i 10 min. og derefter hæve i 4 timer. (Den kan godt nøjes med 2 timer, hvis din tid er knap, men den har bedst af at stå længere tid.)

Rul dejen ud til en pølse, og del dejen i 16 stykker. Tril hvert stykke til en bolle, og læg den på en bageplade med bagepapir, hvor den skal efterhæve i knap ½ time. Pensl dem med æg, og klip et kryds på midten af bollen med en saks.

Bagetid: 14 min. 225 grader

Tip! Æbler har altid gået super godt sammen med kanel. Og er du kanel-fan, eller ønsker du blot lidt krydderi i dine æbleboller, ja, så kan du sagtens komme en tsk. kanel i.

 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar