tirsdag den 27. januar 2015

Mathildes rugbrødschips


Jeg har ind imellem købt rugbrødschips hos bageren, og synes de smager rigtig godt, men hver gang har jeg tænkt: Det burde jeg da kunne lave selv. En dag sendte min kære kusine mig denne opskrift sammen med billedet, og beskrev hvor enkelt det var. Jeg blev vildt glad, og måtte bare dele den med jer. Denne opskrift er derfor ikke fra mig, men fra min kusine, som er en ørn i et køkken, og ikke bange for at prøve nye ting af.

Disse rugbrødschips er geniale at have med i madpakken. De stiller den lille sult, samtidig med at de er fyldt af de fuldkorn, som vores krop har så godt af at få. Så dem kan du sagtens give med, som en lille snack til frokost.


Det kan være en fordel at lægge rugbrødet i fryseren i en time til halvanden, inden du skærer det, så smuldrer det ikke. Prøv dig frem.


Skær rugbrødet i tynde skiver, og brug gerne det lidt halvtørre rugbrød. Læg det på en bradepande med bagepapir på, pensl dem med lidt olie og drys med en lille smule salt. Pas på at der ikke kommer for meget salt på, for så bliver det hverken sundt eller rart at spise – så blot en lille smule. .

Bages i ovnen ved 180 grader i ca. 15 min. alt efter hvor tynde/tykke skiver du har skåret. De må ikke blive sorte – så hold godt øje med dem. Læg dem på en bagerist og lad dem afkøle. De kan sagtens holde nogle dage i fx en bøtte med låg.

TIP! De er også en ren genistreg i forhold til madspild. Så i stedet for at spise de tørre rugbrødsrester ud, så prøv at forvandle dem til disse lækre chips – det fortryder du ikke.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar