tirsdag den 20. januar 2015

Hjemmelavet jordbær yoghurt


Jeg har en svaghed for små bøtter til madpakkerne. Jeg synes de er geniale til at have små ting med i, og så er der bare mange børn som sætter pris på de små hyggelige bøtter, som de kan pakke op og finde overraskelser i. Og netop det med de små overraskelser i madpakken, gør det ekstra lækkert, og kan få forventningens spire til at vokse, så børnene glæder sig til frokost. Jeg er ikke blevet ældre på det punkt. Jeg elsker at pakke små pakker op, og finde små hyggelige ting og overraskelser. Jeg elsker også at lave overraskelser, og se børnenes begejstring når de pakker op, og glædesstrålende jubler over at deres yndlings frugt el. lign. er kommet med i madpakken.

Her har jeg lavet min egen yoghurt. Den er basseret på en smoothie opskrift som vi holder meget af herhjemme. Den er super lækker og frisk, og giver lige den mundfuld energi kroppen har brug for, til at klare en dag i skolen eller i børnehaven. Yoghurten får hun med til formiddagsmaden, med lidt toppings ved siden af. Det er svært at finde noget hun synes er fedt at putte ovenpå yoghurten, så som regel spiser hun bare den – og det er også fint. Muligheden skal blot være der, for at få lidt fuldkorn i maven.


Til ca. 3 børn (alt efter størrelse og appetit)

½ l. yoghurt neutral
150 g. frosne/friske jordbær når de er i sæson. Ellers er de frosne bedst.
1 banan
1 tsk. Vaniljesukker
1 tsk. Sukker (kan udelades)

Start med at tø jordbærerne op – de skal have et par minutter i microovnen, eller tø langsomt op på køkkenbordet. Blend jordbær og banan med stavblenderen, tilføj vaniljesukker, sukker og yoghurt, og rør det godt sammen. Det skal være helt flydende. Hvis du ønsker en tykkere konsistens, så brug en græsk yoghurt i stedet for. Vælg det som falder i dit barns smag

Hældes i en lille skål/bøtte, og sættes på køl indtil den skal med i skoletasken. Læg den evt. ned i en frostpose, så der ikke sker uheld undervejs. Som toppings har jeg i dag valgt rugfras. Det kunne lige så godt være havrefras, havregryn, müsli osv. Det vælger du efter hvad du har derhjemme, og hvad dit barn kan lide.

TIP! Yoghurten kan også bruges som morgenmad. Lav den evt i en større portion og gem noget til næste dag, eller som eftermiddagsmad.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar