fredag den 9. januar 2015

Blæsevejrskiks


Peter Plys gik rundt i hundredemeterskoven og ønskede alle på sin vej en ”Glædelig blæsevejrsdag” – og det passer vist helt perfekt til i dag.

Stormen rusker og raser udenfor, og gør alle udendørs sysler nærmest umulige. Det er bl.a. på sådanne dage, at jeg bliver så taknemmelig over at vi har et dejligt varmt hus vi kan krybe ind i, og være i sikkerhed for stormens susen. Netop sådan en dag elsker jeg at gå i køkkenet. Jeg tænder stearinlys, og lytter til noget dæmpet musik, og så er det ren terapi for mig, at eksperimentere med forskellige opskrifter.


I dag fik jeg lyst til at kaste mig over nogle kiks. Jeg synes de ville passe rigtig godt til en blæsevejrsdag, med en god kop varm te. Derfor fik de navnet ”blæsevejrskiks”

Opskriften er inspireret af ”valdemarsro.dk”, men jeg har lavet om på den, så den passer til vores smagsløg. (Håber at Filippa synes om dem)

120 g. hvid hvedemel

½ tsk. Salt

½ tsk. Bagepulver

40 g. sukker

100 g. stuetempereret smør

70 g. havregryn

70 g. mandelmel (mandler der er blendet til mel i en minihakker) Kan også købes færdigt

1 dl. Kogende vand


Bland hvid hvedemel, salt, bagepulver og sukker i en skål. Smuldr smørret heri. Kom havregryn og mandelmel i en anden skål, og hæld 1 dl kogende vand over det. Lad det trække i ca. 5 min. og bland det derefter sammen med ingredienserne i den anden skål. Ælt det sammen til en ensartet masse, og put det i en frysepose. Læg dejen i køleskabet og lad den hvile i 1 times tid.

Tag dejen ud og del den midt over. Hæld mel på bordet. Tag den ene klump og tril den til en tyk pølse. Der skal lidt ekstra mel til for at mætte dejen, men endelig ikke for meget, for så bliver de tørre, og ikke til at trille ud. Skær skiver af pølsen i ½ cm. tykkelse, tril dem til kugler og læg dem på bradepanden med bagepapir. Giv dem et let tryk på midten med håndroden, så de bliver flade.

Bages i 15-17 min. på 180 grader varmluft. Ellers 200 grader ved almindelig ovnvarme.

De smager altså skønt til en kop varm te, og kan nemt gives med i madpakken, som en lille snack.

Glædelig blæsevejrsdag til jer alle! Håber I vil nyde den

Ingen kommentarer:

Send en kommentar