tirsdag den 27. maj 2014

Sund udgave af Kaptajn Karlsens briller


Jeg har gået og eksperimenteret lidt, og fundet en mere fiberrig udgave af den ”fede butterdej” som den oprindelige udgave er lavet af. Her er den nye version, og jeg synes selv den er blevet super god. Det er et godt, solidt og nærende indslag i madpakken, og supplerer du med frugt og grønt er det et godt alternativ til rugbrødet J

½ dl. Olivenolie

½ dl. Koldpresset rapsolie

1 dl. Mælk

5 dl. Lunkent vand

25 g. gær


1 tsk. salt

300 g. groft rugmel

700 g. hvedemel

Gæren røres ud i vandet, og olivenolie, mælk, og rapsolie tilsættes. Til sidst hældes melet i. Hvis du ælter dejen på en røremaskine, så start med at køre den på middel hastighed i ca. 10 min. Til sidst skrues op på fuld hastighed, hvor den kører i ca. 2 min. (Hold godt fast i maskinen imens den kører, min Kenwood hoppede en del på bordet) Lad den derefter hæve i 2 timer ved stuetemperatur.

Dejen deles i to lige store stykker. Den ene rulles ud til et langt rektangel.(Det minder meget om pizzasnegle) Først smørres et tyndt lag ketchup på, og dernæst drysses skinkestrimler og revet ost ud over det hele. Sørg for at komme godt ud til kanten.  Rul dejen sammen til en ”bogrulle.” Start fra højre side, og rul ind mod midten. Dernæst rul fra venstre og ind mod midten, til de mødes. Skær skiver af bogrullen og læg dem på bagepladen. Pensl dem med æg og bages i ovnen på 225 grader i ca. 15-20 min.

Den anden rulle dej brugte jeg til at lave små brød af. De blev penslet med æg, og drysset med speltflager. De smager fantastisk som tilbehør til pastasalat, eller som en lille sandwich bolle med forsk. fyld. Den sidste rulle kan selvfølgelig også bruges til en dobbelt portion af Kaptajn Karlsens briller, jeg synes bare det er lidt sjovere at lave forskellige ting ud af samme dej. :) Samme bagetid som de andre.

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar