onsdag den 7. maj 2014

Hjemmebagt rugbrød



Her er en opskrift på super nemt hjemmebagt rugbrød. Jeg har selv haft svært ved at komme i gang med at bage rugbrød selv, fordi jeg synes det tit virker som en enorm lang, og uoverskuelig proces. Men her er endelig et brød, som klaskes sammen den ene dag, hæver til den næste og kyles direkte i ovnen. Mere enkelt bliver det ikke. Duften er skøn, når det står i ovnen og bager, og det knaser lækkert mellem tænderne, samtidig med at det har en dejlig svampet og saftig midte. Lige som jeg kan lide det. Det har en lidt syrlig smag af øl, men det er slet ikke et minus. Glæd dig til at afprøve det - det er det hele værd. Hvis dit barn, som mit, ikke bryder sig om kerner i brødet, så undlad blot det. Tilføj det du selv/dit barn kan lide.











Opskrift: til 2 rugbrød


10 g. gær


6 dl. koldt vand


1½ dl. øl


2 dl. kærnemælk


2½ tsk. groft salt


150-200 g. solsikkekerner


250 g. rugmel


300 g. hvedemel





Rør gæren ud i vand, øl og kærnemælk. Tilsæt de andre ingredienser (melet til sidst) og rør dejen rigtig godt igennem på røremaskinen. De første 10 min. på mellem niveau, og de sidste 5 min. på højeste hastighed. Bliv da ved røremaskinen, da den godt kan ryste en del. Kom dejen i to smurte rugbrødsforme, dæk med film og stil dem til hævning i køleskabet i mindst 12 timer. Bag brødene ved 175 grader midt i ovnen, til de har en flot sprød og gylden overflade, ca. 1 time og 15 min. Vend brødene ud af formene, og lad dem afkøle på risten.


 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar