lørdag den 24. maj 2014

Hurtige pitabrød


Disse pitabrød er virkelig hurtige at lave, og de smager rigtig godt. Der skal ikke så mange til, for de mætter ret meget. Det er ikke lige som dem man køber i supermarkederne, som er så tynde, og ikke smager af noget. Her får du dem både billigere, og i meget højere kvalitet end de købte. Det er ikke svært. Prøv at kast dig ud i det, jeg lover at det er forsøget værd.

Her er opskriften til 14 stk. Kan fryses.

25 g. gær

6 dl. Lunkent vand

1 tsk. Sukker

250 g. grahamsmel

2 tsk. Salt

600 g. hvedemel

 

Gæren smuldres i vandet. Tilsæt derefter resten af ingredienserne og ælt dejen på medium hastighed i 10 min. Til sidst skruer du op på fuld kraft, og holder godt fast i røremaskinen ;) i ca. 2 min. Dejen skal hvile i 1 time (gerne 2 hvis du har tid, men 1 er helt fint). Dejen hældes ud på et meldrysset bord, deles i 14 stykker, som hver rulles ud til en lille rund pizza bund. Fold dejen halvt ind fra venstre side, og halvt ind (overlap) fra højre side. Rulles igen, og lægges på en meldrysset bageplade.( Hvis den bare rulles almindeligt ud, får den ikke det hulrum i midten, så den skal lige have et fold først. )

Bages på midterste rille på 250- 275 grader i ca. 7 min. Brødene skal kun lige begynde at tage farve, men må ikke blive sprøde.


Det er den meget høje varme, som giver en chokvirkning, der gør brødene hule, så de nemt kan halveres og fyldes med salater eller kød. Brødene spise lune til aftensmad, og er super lækre i madpakken dagen efter.

4 kommentarer:

  1. Det ser godt ud med hjemmelavede pitabrød. Tror ikke jeg har købt nogen siden jeg første gang bagte dem selv.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Jeg må også indrømme at købe-pitabrødene har haft deres sidste gang hos os. Det kan slet ikke beskrives hvor stor en forskel der er på kvalitet og smag. :)

      Slet
  2. Hejsa, har prøvet disse og de er rigtig gode. Skal helt sikkert prøves igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Mie. Det er jeg rigtig glad for at høre. :) Jeg synes også de blev rigtig gode. Knus til dig

      Slet