onsdag den 12. august 2015

Solbærsaft


Jeg har en stor svaghed for hjemmelavede ting med bær. Jeg er vokset op med, at min mor og farmor kunne trylle alskens lækkerier frem, med de bær de havde i haven. Så når jeg smager saft, marmelade o.a. så mindes jeg barndommens land. At det så samtidig smager så smukt, og indeholder en mængde vigtige vitaminer, det er bare en kæmpe bonus.

Der er skrevet mangt og meget omkring saft, og hvor usundt det er i forhold til alt det sukker og de konserveringsmidler man putter i. Her er der absolut ingen kunstige stoffer i, det er den rene vare, som er propfyldt med gode vitaminer. Derudover er der også sukker i – det skal der til. Sukkeret søder det sure, og det konserverer, så holdbarheden bliver længere. På den måde slipper jeg også for at bruge kunstige stoffer, for at forlænge holdbarheden. Men sukkermængden kan der godt justeres på, og jeg har også puttet mindre i, i forhold til anvisningerne.


Vi plejer aldrig at købe saftevand, for vi drikker det ikke. Om sommeren laver jeg dog både hyldeblomst, solbærsaft osv. Som vi stornyder. Det er så dejligt på en varm sommerdag, at tage et glas koldt saft med ud på terrassen, mens man læser en god bog, eller spiller et spil med ungerne. Det er så meget bedre sundhedsmæssigt, end sodavand og hvad der ellers lines op med, af læskedrikke i supermarkederne.  

Vi er så heldige, at vi bor på landet, hvor der er små hyggelige boder ude i vejkanten. Det er fabelagtigt, og passer lige til os, som elsker at købe og spise de lokale, friske varer. Nogle steder er der også mulighed for ”selvpluk” af både jordbær, solbær osv. Det er noget billigere, end at købe dem færdigplukket, og der er stor besparelse at hente i forhold til supermarkederne. Her er bær ubeskriveligt dyre synes jeg. Så hvis du har lyst, kan du undersøge dit lokalområde, og tage familien med til en hyggelig ”pluk-selv” eftermiddag. Det er en skøn måde at være sammen på, synes jeg.

Opskrift:

2 kg. Solbær

500 g. sukker

Jeg ønskede mig for år tilbage, en ”tutti-frutti” maskine. Det har jeg aldrig fortrudt. Den er ikke særlig dyr, men den er bare så meget nemmere at bruge, end den anden metode.

Jeg hælder bærerne op i den øverste del af maskinen (den med huller i), og fylder vand i den nederste gryde. Lad vandet koge, men på lavere blus, imens saften bliver dampet af bærerne. Hold øje med den, og tøm slangen for saft en gang imellem. Hold også øje med at vandet ikke fordamper af den nederste gryde.

Det tager ca. 1½ time før saften er helt ude af solbærerne. Derefter hælder du alt saften over i en gryde, og sætter den til at koge, sammen med sukkeret. Når det har kogt i ca. 1 min. så kan du hælde saften på rengjorte flasker. Husk at bruge en tragt. Tør flaskerne godt af med en våd klud, og luk låget stramt på med det samme. Lad dem stå på et sammenfoldet viskestykke på køkkenbordet, til de er kølet helt af. Derefter holder de sig bedst i et kold kælderrum, eller i køleskabet.


TIP!! Hvis du ikke har en ”tutti-frutti” maskine, men gerne vil lave saft, så kan det også sagtens lade sig gøre. Her skal du blot koge alle bærerne først, si saften igennem et klæde, for derefter at hælde saften tilbage i gryden, og lade det koge op, mens du hælder sukker i. Smag dig frem, og hæld det derefter på helt rengjorte flasker.

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar