torsdag den 13. august 2015

Gnaver-boller


Jeg synes det er super hyggeligt, at kæle for de små detaljer, når tiden er til det. Det var der i dag, og jeg har stor-hygget mig i mit køkken, og eksperimenteret mig frem til disse små frækkerter. Her i huset er vi ret glade for gnavere, og har både kanin og marsvin. Derudover har jeg en helt særlig kærlighed til pindsvin. Jeg er vild med de små kræ, og synes det er super hyggeligt, når jeg kan høre deres snøfteri om aftenen i haven.

Her er et bud på en lille overraskelse af de sjove til madpakken. Jeg kan lige forestille mig, hvordan reaktionen bliver, når madkassen åbnes, og hun så får øje på det lille marsvin/pindsvin dernede. Herhjemme var den helt klar. Jeg serverede dem i eftermiddags, for hende og en veninde, og deres første reaktion var: ”Nååååååååå, hvor er de søde. Årh, hvor er de kære ”(som kun piger kan sige det…)


Opskrift:

5 dl. vand

25 g. gær

1 æg

1½ dl. Acido (el. A38)

1 spsk  Hyldeblomstsirup (el. alm. Sirup)

2 tsk. Salt

2 spsk. Olivenolie

200 g. rugmel

100 g. grahamsmel

550 g. manitoba hvedemel (el. hvid hvedemel)

Opløs gæren i vandet, og tilsæt de våde ingredienser + salt. Vej melet af, og tilføj det. Ælt dejen rigtig godt i 10 min. på røremaskinen (eller i hånden). Lad dejen hæve i 2-3 timer på køkkenbordet. Hæld dejen ud på et meldrysset bord, og del dejen i to. Den ene halvdel former du til et flot brød, og lægger det på en bageplade med bagepapir. Den anden halvdel er til sjov og ballade. Tril dejen til en pølse, og skær 12 lige store stykker af den. Tag et stykke, og tril den til en bolle, hvorefter du former den til en pære. Sæt den på en bageplade med bagepapir, og gør det samme ved de 11 andre. Pensl dem med vand, og drys sesamfrø ud på dem der skal være pindsvin. Dem der skal være marsvin, drysses blot med lidt mel på toppen, inden de sættes i ovnen.

Bages på 225 grader i 10 min.


Afkøles på en bagerist. Når de er næsten afkølet, kan du prikke mandler og rosiner i marsvinene, og stikke rosiner til pindsvinenes øjne. Brug evt. en lille urtekniv til at stikke hul med.

Brødet:

Lad brødet efterhæve yderligere ½ time.

Bages på 225 grader i ca. 25-30 min.

Både boller og brød kan bruges til sandwich i madpakken, eller til en lækker skive sund eftermiddagsmad, enten i institutionen eller derhjemme.


Vidste du at:

  • Manitoba-mel er dyrket i det canadiske distrikt Manitoba, deraf navnet. Melet er en kraftig hvedemel, som har et meget højt proteinindhold og giver en elastisk dej og et flot brød.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar