tirsdag den 18. august 2015

Pitabrød


Disse pitabrød er mine favoritter, og er noget af det bedste jeg kan give Filippa med i madpakken. Det er faktisk såre enkelt. Når jeg bager brødene til aftensmaden, så sørger jeg altid for at bage lidt ekstra, så der er til madpakken dagen efter. Det er efterhånden blevet til en vane, at tænke madpakken ind i aftensmaden, og omvendt.

Efter at jeg er begyndt at bage pitabrødene selv, så har jeg ikke købt de færdiglavede siden. Jeg synes de hjemmelavede smager så ubeskriveligt meget bedre, end de købte, at det nu er et overstået kapitel. Samtidig så ved jeg hvad der er i dem jeg selv laver, og det kan jeg godt lide.


Måske tænker du: ”Nix, det dér med at bage pitabrødene selv, det er bare for vanvittigt, og det tager bare vildt lang tid.” Det gør det ikke, og resultatet er ikke til at tage fejl af – det er bare så meget bedre end det færdigkøbte i supermarkederne. Jeg håber, at du har lyst til at prøve at kaste dig ud i det – du vil ikke fortryde det…

Opskrift:

25 g. gær

3 dl. Koldt vand

1 tsk. salt

150 g. grahamsmel

300 g. manitoba hvedemel (eller alm. hvedemel, hvid hvede el. lign.)

Opløs gæren i vand, og tilsæt salt og mel. Ælt det godt i ca. 10 min. og lad det hæve i 2 timer (hvis du ønsker at speede processen lidt op, så brug lunkent vand i stedet for koldt).

Tril dejen ud på et meldrysset bord, og del den i 8 lige store stykker. Tril dem til boller, og rul bollerne, med en kagerulle, ud til små ”pandekager.” Sæt de små, flade brød på en bageplade med bagepapir, og dæk dem med et rent viskestykke.
Sæt ovnen på 250 grader – ikke varmluft, og lad den blive helt varm, før du sætter brødene ind – 1 plade af gangen, på midterste rille.

Bag dem i 7-8 min. Hold godt øje, de skal kun lige blive gyldne, og endelig ikke for mørke, for så er de for hårde.

Vidste du at: Det er den kraftige varme, som giver pitabrødene hulrummet i midten. Brødene får en chok-effekt, når de kommer i ovnen, og derfor skilles de ad i midten.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar