onsdag den 22. oktober 2014

Havreboller med gulerødder


Uh, det lyder sundt. Det er det også – og samtidig vildt lækkert. Filippa skulle have en veninde med hjem fra skole i dag, og menuen til eftermiddagsmad var netop disse havreboller. De spiste to hele boller hver, og sagde flere gange hvor lækre de var. Da jeg ryddede op efter måltidet, siger Filippas veninde: ”Jeg tror godt at min lillebror vil kunne lide dem…” Jeg sagde at hun da bare kunne få én med hjem til ham. Så lød svaret: ” Men så vil mor og far måske føle sig snydt…” Så hun fik naturligvis en bolle med hjem til dem hver J Det er virkelig succes for mig: Når børnene guffer løs af dem, og (i stedet for at spørge efter opskriften, som vi mødre gør) spørger meget forsigtigt om de må få én med hjem, så familien også kan smage. Det er da fedt! Så må jeg da have gjort ét eller andet rigtigt J




450 g. hvedemel

300 g. havregryn

150 g. grahamsmel

15 g. gær

5 dl. Koldt vand

2 dl. Fromaise frai

3 store revne gulerødder

2 spsk. olivenolie

2 tsk. Groft salt

1 tsk. Rørsukker (eller alm.)

1 æg

Hæld vandet i skålen i røremaskinen og tilsæt gær, som røres sammen. Put derefter alle de våde ting i + salt, de revne gulerødder og sukker. Tilsæt grahamsmel og havregryn og ca. ¾ af hvedemelet. Start røremaskinen og ælt det langsomt, så det samler sig. Tilsæt resten af melet lidt af gangen, så der ikke kommer for meget mel i. Hellere lade dejen blive klistret, end at den bliver tung og sej, for så bliver det nogle tørre knolde af nogen boller, og det er ikke til at spise.

Lad dejen ælte i røremaskinen i 10-15 min. så dejen slipper siderne, og lad den derefter hvile i 2-3 timer på køkkenbordet.

Form bollerne (der bliver mellem 15-20, alt efter hvor store du laver dem) og sæt dem på en bageplade. Lad dem efterhæve i ca. ½ time. Pensl dem med æg, og drys dem evt. med speltflager, hørfrø, solsikkekerner, eller hvad du har i huset. Jeg dryssede nogle af dem, mens resten kun blev penslet med æg. Min datter er ikke så vild med drys og kerner, så hun får dem uden.

Bag dem ved 225 grader i ca. 10 min.

De er rigtig gode som eftermiddags boller, men også lækre som madpakke boller. Brug rester fra aftenen før som fyld (kylling, forloren hare, salat osv.) Det er en skøn måde at bruge resterne på, og det smager fantastisk.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar