tirsdag den 26. januar 2016

Bananpandekager

Jeg kan lige så godt lægge ud med at sige: MUMS!!!! Det er så absolut ikke sidste gang vi laver dem – de smager simpelthen bare skønt. Det er faktisk sjældent, at noget så sundt, kan smage så sødt og lækkert. Det er en fantastisk måde at få stillet sin lækkersult på – og så med god samvittighed. Det kan jeg kun blive fan af.

Pandekagerne er fyldt med fuldkorn, sødet med de fiberrige bananer, og krydret med kardemomme – lutter gode og sunde sager, som vores kroppe har så godt af.

Filippa har en veninde med hjem i dag, og de blev spurgt om de havde lyst til at smage bananpandekager. Det lød lidt underligt syntes de, men det var trods alt pandekager, og den er de altid med på. J Da de satte tænderne i dem, spærrede de øjnene op, kiggede på hinanden og sagde:” Årh, de er jo mega gode.” Og inden jeg kunne nå at sige velbekomme, så havde de næsten tømt fadet. Skønt!! Heldigvis blev der et par stykker til overs, så der er til en lille sund snack i madpakken i morgen. Det giver mig bare så meget et kick, når børn reagerer sådan overfor noget af det mad jeg laver – jeg bliver bare så glad indeni. Det indrømmer jeg gerne.


Opskriften er super enkel. Der findes et hav af opskrifter inde på nettet, så jeg har mixet lidt, og lavet min egen version, som bare sad lige i skabet, efter pigernes mening.

Opskrift:

2 bananer

100 g. finvalset havregryn

100 g. hvid hvede

3 æg

1 tsk. Kardemomme

Et lille drys salt

Rapsolie til at stege i (skal ikke i dejen)

Mos bananerne med en gaffel eller en stavblender. Hvis de ikke er helt modne, kan du lige give dem 30 sekunder i mikroovnen, det gør dem lidt blødere, og dermed nemmere at mose. Put resten af ingredienserne i, og rør det rigtig godt sammen. Hvis du synes den bliver for tør, kan du hælde en lille smule mælk i, for at gøre den lidt mere lind. Men dejen skal være tyk, så endelig ikke for meget J

Hvis du har en blinispande, er det nu du kan bruge den. Har du ikke, så brug bare en almindelig pande – den fungerer lige så godt. Der kan være 4 små, tykke pandekager på en pande. Hæld en dråbe olie til hver pandekage, på panden og vent til den er godt varm. Tag en spiseske, og læg dejen ud på panden. Skub den evt. ned med en anden ske. Bred den en lille smule ud, og læg så den næste på. Skru evt. ned for varmen. Giv dem ca. ½-1 min. på hver side, men hold godt øje med dem, så de ikke brænder på.

Servér dem lune til eftermiddagskaffen, til morgenmaden i weekenden (hvor der er lidt ekstra tid til at kræse), eller som en lille aftensnack. Gem et par stykker til dagen efter, hvor de er glimrende i madpakken.

Vi har i hvert fald et par piger her, som glæder sig mægtig meget til deres madpakker i morgen…

TIP! Du kan sagtens vælge at lave en større portion, fryse dem ned, og så tage lidt op af gangen, så der altid er en lille snack klar, når lækkersulten melder sig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar