tirsdag den 3. marts 2015

Lektieboller


Navnet blev opfundet af én af Filippas veninder, som syntes, at de lige kunne bruges til lektielæsning – og jeg vil give hende fuldstændig ret. De er mættende, lækre, og fulde af alt det gode fra rugen og havren. Det er nogle gode, solide boller at få med i madpakken, da de minder meget om rugbrød, men alligevel har den blødhed, som boller har. Så find barnets yndlings pålæg frem, og giv en lækker rugbolle med i skole. Tilføj lidt frugt og nogle grøntsags stænger, og du har et perfekt (- og nemt…) måltid til dit barn.

16 stk.

25 g. gær

2 dl. Mælk

2 dl. Vand

1 æg

2 spsk. rapsolie

1 spsk. lys sirup

1½ tsk. Salt

50 g. havregryn

350 g. rugmel

300 g. hvedemel (ca.)

Lidt havregryn eller kerner til drys

Mælk og vand lunes i en gryde, til det er håndvarmt. Opløs gæren heri, og tilsæt olie, æg og sirup. Bland de tørre ingredienser i en anden skål, og hæld det hele i en røremaskine – for her skal der bruges muller… De kan godt æltes i hånden, men du skal have gode armkræfter til det, og det er ikke til gigt plagede hænder, som mine.

Ælt dejen i 15-20 min. Det lyder af mægtig lang tid, men det er altafgørende, at dejen bliver æltet rigtig grundigt, for at resultatet i sidste ende, bliver bedst.

Lad dejen hvile i 2 timer ved stuetemperatur.

Del dejen i 4 dele og tril dem til flutes. Skær 16 stykker i alt (4 af hvert flute), og læg dem på en bageplade med bagepapir på. Ja, de bliver små. Lad dem efterhæve i 1 time, pensl dem med vand, og drys evt. med havregryn.

Bagningen på disse banditter, er lidt anderledes. Når de er efterhævet, og penslet, kan du sætte dem ind i en kold ovn, og tænde ovnen på 225 grader. Når temperaturen er nået, er bollerne færdige. Tjek lige en ekstra gang, da ovne er meget forskellige.

Grunden til at jeg vælger netop den løsning er, at disse boller godt kan blive lidt hårde pga. det høje indhold af rug. Rug har ikke en særlig god bageevne i sig selv, men det bliver rigtig godt, når det blandes med hvedemel. Jeg vil gerne have en knap så hård skorpe på disse, så derfor lader jeg den bruge opvarmningen på ovnen, til at lade den hæve lidt ekstra. Har du et andet fif, så vil jeg mægtig gerne høre fra dig.

TIP! Tilføj evt. kerner til rugbasserne. Hvis jeres barn godt kan lide solsikke kerner, græskarkerner el. lign. så tilføj dem endelig. Det bliver brødene kun bedre af. Jeg har ikke valgt at putte dem i, da vores datter ikke kan lide kerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar