tirsdag den 8. september 2015

Om at indstille kompasset på en sundere livsstil


Nogle gange kan man have brug for at se sit liv efter i sømmene. Det kan ske ved at man selv vælger det, eller at nogle indre/ydre omstændigheder ændres, så ens nuværende livsstil ikke lever op til den situation man er i. Nogle gange må kompasnålen indstilles, efterhånden som børnene bliver ældre, eller som i min situation, at kursen er blevet lidt skæv i forhold til sundhed.


Jeg har netop været på kursus i ”Sundhed og livsstil” og det har sat en masse tanker i gang for mig. Men dagen i dag tog en lidt uventet drejning. I dag var nemlig lidt af et ”wake-up-call” for mig. Vi fik vist nogle små film om hvordan kroppen reagerer, når vi påfører den forskellige ting. Jeg oplevede hvor fin kroppen er indrettet, og hvor meget hver enkelt celle kommer i spil, hver gang vi putter noget i munden, er fysiske aktive, indaktive osv. Det fik mig til at tage min egen, og min families livsstil op til revision.

Se evt. forskellige film på www.sundhed.dk


Nogle gange bliver man ramt af en mur, som netop får én til at se livet med andre øjne. Virkeligheden går pludselig op for én, og den situation man sidder i, bliver med ét skræmmende virkelig. En stormende bølge, væltede ind over mig, og tvang mig til at se det jeg ikke ønskede at se. Jeg var blevet fastlåst i et mønster som ikke var særlig hensigtsmæssig for mig. Jeg fik set livet fra en anden vinkel...  inde fra min krop. Selvom det var skræmmende, at se filmen om hvordan kroppen reagerer, når jeg indtager usund mad, eller usunde mængder af mad, så var det også det der gjorde, at jeg nu vælger som jeg gør. Det at få et wake-up-call, kan være med til at give det sidste afgørende skub, for at få gang i en sundere livsstil, et vægttab, eller hvad det nu kan være man kæmper med.
Jeg hørte et menneske sige:
 ”Den tid du ikke bruger på motion nu, er den tid du skal sætte af til sygdom senere”
Jeg tror, at han har ret. Jeg tror på, at de valg vi tager i dag, har betydning for den måde vi har det på i morgen. Jeg ved, at vi bliver tudet ørerne fulde af alle de sundhedstiltag vi bør lave, af den ene eller den anden art, og dette indlæg kan for nogen, blot være én i mængden. Men, jeg håber virkelig at det også kan smitte af på jer, at I også må vælge lidt sundere mad i dag, end i gjorde i går – for så kan det kun gå den rette vej.


Vores børn har brug for os som pejlemærker, for deres fremtidige valg af fødevarer, og deres måde at anskue kost og sundhed på. Vi har bare et kæmpe ansvar her, som vi skal tage alvorligt. Det er så vigtigt at vi passer godt på vores børn, og giver dem en rigtig god tilgang til livet, ved at give dem den sunde, og nærende kost. Og det er aldrig for sent at vende bøtten. Jeg har besluttet mig for, at vi i familien nu skal have sat vores sundhed højere på prioritetslisten. Det betyder også, at jeg fremover skal lave mange vaner om. Nogle bliver enkle, andre bliver sværere, og nogle kan virke uoverkommelige. Men jeg tager bjergtrøjen på, lægger mig i selen, og begynder langsomt den svære opstigning skridt for skridt. Jeg tror på at jeg kan, og jeg tror på, at det er det bedste for mig, og for min families sundhed. Derfor kommer jeg fremad.
Alt i alt, så handler det om at vi
”vælger at spise lidt sundere i dag, end vi gjorde i går”
”dyrker lidt mere motion i dag, end vi gjorde i går”
Osv. …
- Og det hele begynder i indkøbsvognen. 
Jeg vil rigtig gerne høre, hvad du gør for at rette kompasset mod sundere tiltag for dig og din familie? Skriv endelig
  •  


Ingen kommentarer:

Send en kommentar