søndag den 6. september 2015

Hjemmelavede cheese dippers m.m.


De fleste børn er ret vilde med ”cheese dippers,” som ”den leende ko” udbyder, min egen datter inklusiv. Det har dog naget mig mange gange at købe dem, da de jo ikke indeholder det mindste gram fuldkorn, eller andet godt. Så jeg er nu gået i køkkenet, for at eksperimentere mig frem til en mere fiberrig udgave af disse sprøde og knasende stænger. Dejen blev rigtig skøn, og den er super nem at arbejde med. Den er fyldt med proteiner fra hytteosten, calcium fra mælken, skønne olier fra mandlerne og olivenolien, og gode fuldkorn fra den grove durum. Makes me feel happy! Og det gør mig virkelig glad, når jeg kan give mit barn disse lækre og sunde sager med i madpakken, samtidig med at de smager godt og ser festlige ud.


Mens jeg stod og lavede dem, gik det op for mig, at der var alt for meget dej. Så mange stænger kunne vi alligevel ikke spise. Derfor besluttede jeg mig for at lave flere forskellige ting, ud af samme opskrift – og det lykkedes ganske godt, hvis jeg selv skal sige det… Derfor blev det til både cheese dippers, pizzasnegle, og tomatsnurrer. Det gjorde mig helt vildt glad, da jeg så resultatet, for nu er der bare lækre madpakke ting, til et stykke tid. Fantastisk.

Opskrift:

25 g. gær

4 dl. mælk

100 g. hytteost

1 spsk. Olivenolie

1 tsk. Sukker

1 tsk. Salt

100 g. mandelmel

300 g. groft durummel

300 g. hvedemel

Vej mandlerne, og kør dem igennem en minihakker, så det bliver til fint, fint mel. Ejer du ikke en minihakker, så kan du også købe mandelmel i supermarkederne, men det er noget dyrere. Du kan også udelade det, og så komme lidt mere groft mel i, eller hørfrø. Lun mælken til den er håndvarm, og opløs gæren heri. Tilføj hytteost, olivenolie, sukker, salt og mandelmel. Bland meltyperne, og hæld dem i den våde dej. Kør den på røremaskinen, og ælt den godt i 10 min. Lad den hæve i 1½ time på køkkenbordet, med et klæde over.

Cheese dippers

Del dejen i 3 lige store dele. Den ene del triller du til en lang pølse. Skær pølsen i ca. 40 lige store stykker og tril hvert enkelt stykke til en tynd pølse. Læg dem på bagepladen med bagepapir, og lad dem efterhæve i ca. ½ time, mens ovnen bliver varm.

Bages i 10 min. ved 225 grader


Pizzasnegle

Rul dej nr. 2 ud til et rektangel.  Smør ketchup på, og drys jeres yndlingsfyld på. Det behøver ikke at være klassikeren med skinke og ost, men kan lige så godt være med pesto, kylling el. lign. Tril firkanten til en roulade på den lange side, og skær derefter skiver af den. Der bliver ca. 10-12 stk. Læg dem på en bageplade med bagepapir, og lad dem efterhæve i ½ time.

Bages i 10-12 min. på 225 grader 


Tomatsnurrer

Rul dejen ud, som til pizzasneglene, og skær nu på den korte led, ca. 6 aflange strimler. Pensl dem med ketchup, eller tomatpuré. Saml strimlen op, og slå to knuder på den. Put enderne om bagpå.  Lad dem efterhæve i ½ time, pensl dem med mælk, og drys oregano på.

Bages i 10-12 min. på 225 grader

Ingen kommentarer:

Send en kommentar