mandag den 8. juni 2015

Tordengudens minirugbrød


Sikke da et navn til nogle boller, tænker du nok. Ideen er ikke min, men derimod Sif Orellanas. I hendes fantastiske bog: ”Kram i madkassen” kommer hun med en masse gode ideer til madpakker, som er sprængtfyldte med vitaminer og gode sager. Fantasien kommer i spil, og mange af opskrifterne er lige til at gå til. I én af opskrifterne har hun fået tordenguden Thor på banen, som navngiver disse rugbrødsbrud. Og det er ikke så tit, at han blander sig i bagning og madlavning.


Jeg vil godt slå et kæmpe slag for denne fantastiske bog. Min egen opskrift på ”Kaptajn Karlsens briller” har også fået en plads her i award udgaven, og det er jeg mægtig stolt af. Bogen kan lånes på biblioteket, hvis du lige vil tjekke den ud, inden du køber den. Den kan købes på Sif Orellanas egen hjemmeside: ”tinkerbellbooks.dk”

Her er et godt bud på nogle lækre rugbrødsbrud, som nemt kan erstatte rugbrødet i madpakken. De er nemme at lave, det eneste der er svært er, at få skåret dem pænt ud, når dejen ligger på bagepladen. Det lykkedes ikke så godt for mig, men det er okay, for smagen er stadig den samme. Jeg har ændret en smule på opskriften, da kerner ikke går så godt herhjemme… Men smid blot kerner i, hvis dit barn er vild med det.


Opskrift:

3 dl. Vand

1 dåse hvidtøl

25 g. gær

3½ dl. Kærnemælk

1 spsk. salt

700 g. rugmel

200 g. hvedemel

Gæren smuldres i vand og øl, hvorefter kærnemælken og saltet tilsættes. Vej melet af, og hæld det op i fadet. Ælt dejen rigtig godt igennem, og gerne i 10-15 min. Lad dejen hvile i skålen med et viskestykke over, i 2 timer.

Hæld den færdighævet dej over i en lille bradepande med bagepapir. Bred dejen ud, så den fylder hele bradepanden, som med en kage, og sørg for at den er så ensartet som muligt hele vejen. Lad dejen efterhæve i 1 time.

Skær et snit igennem dejen: 3 gange på den korte led, og 4 gange på den lange. Pensl med vand, og bag dem i ca. 40 min.

NB! Ovnen skal være kold, når du sætter brødene ind. Tænd derefter på 200 grader og lad dem bage i ca. 40 min.

Når brødene er kommet ud af ovnen, og kølet af, kan du forsigtigt brække brødene fra hinanden. Nu er de klar til at blive lagt sammen med det lækreste pålæg, i en skøn sandwich.

TIP! Hvis du synes det lyder for besværligt med, at lave rugbrødsbrud, så kan du sagtens forme dem til boller i stedet for. Så bliver der 20 boller. Det er også rigtig lækkert.


 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar