søndag den 10. maj 2015

Spinattærte


Jeg er ret vild med tærter, både til aftensmad, til frokosten, og i madpakken. Jeg synes det er en super lækker måde, at komme sine madrester til livs på, samtidig med at man kan variere fyldet i det uendelige.

Jeg har dog kørt med den samme, traditionelle tærtebund, i mange år – så nu skulle der ske noget nyt. Jeg fandt denne opskrift på tærtebund, og prøvede den af, men god succes. Håber du vil kunne lide den.


Tærtebund

180 g grahamsmel
2 spsk. rapsolie
100 g skyr

Ælt det hele godt sammen. Hvis dejen smuldrer, og du ikke kan få den til at hænge sammen, så prøv at putte en skefuld mere skyr i. Det skulle gerne få den lidt mere på geled.

Smør en tærteform med rapsolie, og læg din dej op i formen. Mas den godt ud med dine knoer, eller rul den først. Gør blot som du plejer (hvis du plejer at lave tærter). Sørg for at få dejen helt ud til kanten, og godt opad kanten også. 

Forbag den på 200 grader i ca. 7 min. Imens blandes fyldet.

Fyldet:

250 g hakket spinat
1 porre
100 g skrællet groft revet gulerod
100 g hytteost
1 dl mælk
1 æg
50 g finvalset havregryn
1 tsk. groft salt

Topping:

Revet ost til at drysse over tærten til sidst.

Start med at tø den hakkede spinat op fra fryseren. Skyl og skær porren fint, skyl, skræl, og riv gulerødderne, og hæld det hele op i en skål. Tilsæt resten af ingredienserne og bland det hele godt. Smag til med lidt krydderi, hvis du er til det.

Hæld fyldet på tærtebunden, drys den revne ost over og bag tærten i ca. 20 minutter.

Server med et lækkert flute til. Uhm, det er godt

Ingen kommentarer:

Send en kommentar