lørdag den 9. maj 2015

Bananer i pyjamas


I min evige jagt på sundere snacks til vores hygge stunder herhjemme, blev jeg anbefalet disse af min fantastiske diætist. Frosne bananer iklædt et sjal af chokolade… uhm… whats not to like…


Jeg synes tit, at vi bliver lidt overrumplede af den søde trang, når skoledagen er omme. Især når det er varmt i vejret, er det bare skønt at komme hjem, og hygge med en is i haven. Men de lækre is, som findes i supermarkederne, er bare ikke særlig gode for kalorieregnskabet. Der er masser af unødvendige tilsætningsstoffer, sukker og fløde i, som vores krop ikke har godt af. Ved at tænke frugt ind i hverdagen, på en lidt anderledes måde, kan vi både få noget der afkøler, stiller sukkertrangen, og samtidig giver os de vitaminer, vi har så godt af. Der er ingen vitaminer i supermarkedets frysedisk (når det handler om is), så her kan du hente nogle helt ekstra goder, ved at købe nogle bananer, og lave isen selv.

Det er såre simpelt, og det skal det være. Der er ikke mange, som har særlig meget ekstra tid at gøre godt med, i en travl hverdag. Denne is, kan de lidt større børn selv lave, og selv lægge i fryseren. Lav en lidt større portion i weekenden, så du har til hele børneflokken i løbet af ugen.

Opskrift

2 bananer

Ispinde, eller spyd

Smeltet, mørk chokolade

Frysetørrede hindbær (eller krymmel, men begge dele kan udelades)

Skræl bananerne, og skær dem over på midten. Sæt en pind i den ene ende, og skub den godt ind, så isen ikke ryger af. Smelt chokoladen, og dyp bananen i den varme chokolade. Dyp den derefter i krymmel, eller lad den være neutral.

Læg bananerne på en tallerken, og sæt tallerkenen i fryseren. Efter kort tid, er chokoladen frosset, og bananerne kan stille og roligt flyttes over i en bøtte med låg, hvis de skal ligge i fryseren i flere dage. Selve bananen tager lidt længere tid om at blive helt frossen. Chokoladen har det med at sætte sig fast i tallerkenen, og jeg har ikke lige fundet fidusen til, hvordan jeg får den til at slippe pænt igen. Hvis du har et trick, så skriv det endelig – enten her eller på min facebookside.


 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar