torsdag den 7. maj 2015

Kærnemælksboller


Forleden dag, hvor jeg var nede i det lokale supermarked, fandt jeg en køleboks, med ”sidste salgsdato” skilt ovenover. Det var lige noget der passede mig, og mit "stop madspilds" hjerte. Jeg fandt en kærnemælk til 2 kr. og tænkte, at den måtte da kunne bruges til nogle boller. Der stod oven i købet en opskrift på kartonen, så det kunne ikke være mere enkelt. Jeg har næsten fuldt opskriften, men ændret lidt på mængderne, og tilføjet æg og ”hvid hvede,” så der også kommer protein og fuldkorn i. Derudover tilsatte jeg også revne gulerødder, da Filippa elsker gulerødsboller. Og da hun ellers ikke bryder sig om gulerødder i nogen som helst afskygninger, så smider jeg gulerødder i meget af det brød jeg bager. Se bort fra det, eller erstat det med andre grøntsager, hvis du hellere vil det. Resultatet blev ganske godt, og pigen blev glad – så er den opskrift godkendt...
2 dl. Vand
25 g. gær
2 dl. Appelsinjuice
2 dl. Kærnemælk
1 æg
1 spsk. rapsolie
3 store gulerødder – kan udelades
1 tsk. Sukker
1 tsk. Groft salt
300 g. hvid hvede
300 g. hvedemel
Riv gulerødderne på den grove del af rivejernet. Opløs gæren i vand og tilsæt de våde ingredienser incl. gulerødderne. Bland de tørre ingredienser sammen og hæld dem i skålen med de våde ting. Nu skal der æltes. Lad røremaskinen køre i 10 min. til dejen slipper siderne. Det kan godt være, at du skal tilsætte en smule mere mel, hvis den er alt for klistret. Men endelig ikke for meget, så bliver den for tør. Det er en klistret dej, og det skal det være, for at resultatet bliver bedst muligt.
Lad den hæve i 2 timer
Hæld dejen ud på et meldrysset bord, og skær 16 lige store stykker. Da dejen er klistret, har man tendens til at hælde en hel masse mel på både bord og hænder, for at man ikke klistrer helt sammen med dejen. Men tag en kop/lille skål vand i stedet, og dyp fingrene i vandet, inden du samler dejen til boller – det bliver meget nemmere, og du slipper for at få klistrede fingre, eller vildt tørre boller. Bare lige et lille tip!
Form nu bollerne og læg dem på en bageplade med bagepapir. Tænd for ovnen, og lad bollerne efterhæve i ½ time.
Pensl dem med æg, og bag dem ved 225 grader i ca. 12 min.
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar