fredag den 18. juli 2014

Bornholmske produkter



Vi har lige været en tur på min dejlige hjem-ø: Bornholm. Vi elsker det sted på alle måder. Ét sted som jeg sjældent går forbi, er Bornholms Valsemølle som ligger i Åkirkeby midt på øen. De har det mest fantastiske mel, som er ret billigt, fordi det bliver købt direkte på møllen, og dermed springer andre mellemled over. Denne gang kom vi hjem med 25 kg. Mel. Det lyder lidt voldsomt, men da jeg bager ret meget, så bliver de såmen hurtigt brugt. Vi køber også altid Bornholmsk rapsolie med hjem. Det er af udsøgt kvalitet, neutral i smagen, og giver både brød og bagværk den smukke gyldne kulør. Denne gang fik vi også taget lidt Ramsløg pasta med hjem. En luksus ting, det indrømmer jeg, men det smager bare så skønt af sommer. Og så kan jeg bare rigtig godt lide at støtte Bornholm, og deres lokale produkter.

Én ting er at melet er billigt på Bornholm, når det er købt direkte fra møllen. En anden ting er også at det er af høj kvalitet. Det er mel med god bageevne, og det giver bare nogle rigtig gode brød. Herhjemme kvier jeg mig ved at købe 1 kg. Speltmel til omkring 30 kr. Men når jeg derover kan få det til ca. halv pris, ja, så slæber jeg gerne lidt ekstra hjem. For det er super sjovt at eksperimentere med forskellige meltyper, og sundt at få varierede brødtyper.

 

2 kommentarer:

  1. Det ser godt ud.
    Har også været på Bornholm denne sommer og provianteret rigeligt med mel.
    Det var første gang jeg købte i Åkirkeby. Har ellers bare købt i Netto.
    Har købt emmer mel kender du det? og nogle erfaringer med det?
    God bagelyst!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Mie :) Jeg har ingen erfaring med Emmer mel. Jeg stod og så på det derude, og kunne ikke rigtig beslutte om jeg skulle købe det eller ej. Jeg gjorde det ikke, af den simple grund at der ikke var mere plads i bilen ;) Men jeg skal absolut have det med næste gang. Jeg synes det lyder spændende, og har set nogle opskrifter med brød af Emmer mel, af Claus Meyer, som lyder rigtig gode. God aften til dig

      Slet