lørdag den 9. august 2014

Min yndlings müsli



Denne müsli er ret hurtig og nem at tilberede. Den smager skønt ovenpå yoghurt, skyr, eller andre surmælksprodukter. Jeg bruger den tit ovenpå havregryn sammen med blåbær, og det giver mig lige det kick jeg har brug for til at starte min dag. Jeg kan også godt tage det om eftermiddagen, som snack ovenpå koldskål eller yoghurt.
I supermarkedet kan man købe en pose med blandede kerner/frø. Bl.a. er der solsikkekerner, græskarkerner, hørfrø, og sesamfrø. Den bruger jeg tit – det behøver nemlig ikke at være så besværligt at lave sin egen müsli.
Jeg starter med at hakke ca. 100 g. nødder og mandler, og smider dem på en tør, varm pande. De ristes lidt, inden jeg putter en stor spsk. honning på panden. Når den er næsten smeltet, skruer jeg ned for varmen, til middelvarme, og smider ca. 200 g. grovvalsede havregryn på. Når de er blandet godt med honning, nødder og mandler, hælder jeg resten af kernerne i, og vender det godt. Husk hele tiden at vende det, og i det hele taget at være der, for det brænder nemt på. (og hvis sesamfrøene først er begyndt at poppe, så springer de rundt som popcorn uden låg)
Det hele tager max. 15 min. Når du synes de har fået nok, så tager du panden af blusset, og hælder müslien over i en anden skål, hvor det kan stå og køle af inden det skal serveres.
Hvis dit barn er vild med det, så giv det en bøtte yoghurt med til eftermiddags madpakken, og en anden bøtte med müslien. Så kan han/hun selv putte det på, så det ikke bliver for blødt.
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar