mandag den 29. februar 2016

Hunde-hapsere


Jeg synes, at det er rigtig morsomt at lave ”sjov med mad” til madpakken. Det kan gøre mig rigtig glad indeni, når Filippa kommer hjem og siger: ”Aj, mor, hvor var du bare skør med den madpakke, jeg kom helt til at grine da jeg så den” Og det er lige præcis hvad disse boller gør. Jeg har ikke selv fået ideen til dem, men blev (endnu engang) inspireret af den fantastiske Sif Orellana. Hun har netop lavet disse ”hot-dogs” brød i hendes seneste bog: ”Slyngler og stanglakrids” Formen er fra hendes bog – og opskriften er inspireret af hendes.


De er ikke så avancerede, som de måske kunne se ud til. De er ret enkle at lave, og tager ikke meget længere tid, end at forme almindelige boller.

Opskrift:

1 dl. Vand

25 g. gær

1 æg

2 spsk. olivenolie

2 dl. Mælk

1 spsk. honning

1 tsk. salt

1 tsk. gurkemeje (kan undværes)

100 g. rugmel

100 g. hvid hvede

200 g. hvedemel

50 g. fuldkornshvedemel



Start med at opløse gæren i vandet. (Hvis du vil speede processen lidt op, kan du bruge lunkent vand). Put alle de våde ingredienser i dejen, bland meltyperne med gurkemejen, og saltet, og hæld det ned til dejen. Ælt det rigtig godt – gerne i 10 min. på røremaskinen.

Lad dejen hvile i 2 timer.

Hæld dejen ud på et meldrysset bord, og skær den i 10 lige store stykker. Form 10 boller, og læg dem på en bageplade med bagepapir på. Klip eller skær et hak ind til ørerne i begge sider, og lad dem efterhæve i ½ time.

Sæt nu rosiner (små) på som øjne og næse, og pensl dem med æg. Bages ved 225 grader i ca. 10-12 min. til de er gyldne.

TIP! Brug dem som sandwich i madpakken, eller blot som de er til noget gnavegrønt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar