lørdag den 4. juli 2015

Hyldeblomst sirup


Uhm, jeg synes at denne sirup er så sommerlækker, og velsmagende. Det har den klassiske smag af sirup, med et krydder strejf af hyldeblomst. Det er rigtig lækkert. Jeg glæder mig til at smage den på pandekagerne, og på min skyr i morgen tidlig, sammen med en god müsli. Den er både nem at lave, og børnene kan sagtens være med til at plukke blomsterne, og efterfølgende lave siruppen, med hjælp fra en voksen naturligvis.


30 hyldeblomst skærme

1 liter vand

1 citron skåret i skiver

Ca. 8 dl. Sukker

Put hyldeblomsterne direkte i gryden, sammen med citronskiverne og hæld 1 liter vand over dem. Kog dem i ½ time under låg. Lad lagen trække i ca. 15 min. bagefter. Si derefter blomster, og citronskiverne fra, og hæld saften i et litermål. Når du har målt hvor meget saft du har, hælder du saften tilbage i gryden, og hælder en tilsvarende mængde sukker i. Jeg fik 8 dl. Saft, og tilsatte derfor 8 dl. Sukker. Kog det i ca. 2 timer.

Siruppen kan virke ret tynd, når den er færdig. Men efter at have kølet af, og stået i køleskab i lidt tid, bliver den sirupstyk. Så fortvivl ikke. Det bliver rigtig godt.

Hæld det færdige sirup på rengjorte og atamon skyllede glas. Opbevares i køleskabet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar