mandag den 14. marts 2016

Skovridderens persillebrød

Dette brød er bare rigtig lækkert. Det indeholder en masse sunde næringsstoffer, som vores krop vil juble over. Det kan bruges til både sandwich, og som ”franskbrød” til eftermiddags maden. Den giver god energi, når børnene kommer hjem fra institution eller skole, og kan serveres med både grøntsags stænger, ost og frugt i skiver.

Jeg er ved at tømme min fryser for diverse rester af sidste års havehøst. Der fandt jeg bl.a. en pose hakket persille, og fik derfor lyst til at prøve det i brød. Det giver bare en rigtig god smag, og et ekstra tvist til et skønt brød. Samtidig er det ret mildt, så børnene bliver ikke skræmte over at der er ”grønne prikker” i det ;)



Opskrift:

2½ dl. Vand

1 dl. Skyr (neutral)

25 g. gær

2 spsk. olivenolie

1 tsk. salt

1 bundt hakket persille (evt. fra frost)

1 æg

200 g. fuldkornshvedemel

450 g. hvedemel (evt. hvid hvede)

Start med at opløse gæren i vandet, og tilføj derefter de våde ingredienser, incl. Den hakkede persille. Bland meltyperne og saltet sammen, og hæld det i dejen. Ælt den godt på røremaskine – gerne i 10 min. Lad den hæve i ca. 2 timer.

Hæld den ud på et meldrysset bord, og form den til et brød. Sæt den på en bradepande med bagepapir, og skær 4 snit i det inden du lægger viskestykke over, og lader den efterhæve i ½ time, mens ovnen bliver varm. Pensl dem med sammenpisket æg.

Bages på 225 grader i ca. 20 min. Når du tager den ud af ovnen, så bank med knoerne i bunden af brødet. Hvis det lyder hult, er det færdigt, hvis ikke, skal den lige have lidt mere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar